• شنبه ۳ آذر ماه، ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۴
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 979-5105-5
  • خبرنگار : 3
  • منبع خبر : خبرگزاری دانشجویان ایران - منطقه یزد

عضو شورای عالی علمی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی:

رمان باید علاوه بر تقویت حس کنجکاوی به آموزش منجر شود

عضو شورای عالی علمی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی و سفیر اسبق ایران در واتیکان از ابزارهايي مانند سینما، تئاتر، شعر و  رمان به عنوان راه‌هایی کمتر شناخته شده در فلسفه ياد كرد و بر لزوم رجوع به این راهکارها براي شناخت فلسفه متحول شده از سه قرن پيش تاكنون تاكيد كرد.

به گزارش ايسنا – منطقه يزد، «محمد جواد فريد زاده» در نهمين نشست ماهيانه شب يزد كه پيرامون موضوع تاملات فلسفي در بیت شهید محراب آیت‌الله صدوقی برگزار شد، به تغيير و تحولات اين حوزه از حدود سه قرن پیش تاکنون اشاره و اظهار کرد: فلسفه مانند توصیف و تعریف خواب که در عالم واقعی نمی‌گنجد، باید حکایت شود.

وی افزود: ابزارهایی مانند سینما، تئاتر، شعر و  رمان، راه‌های کمتر شناخته شده در موضوع شناخت فلسفه هستند چرا كه مرزهای مناسبات واقعی را در می‌نوردند.

فريدزاده در مورد استفاده از ابزار شعر براي شناخت فلسفه، تصريح كرد: هر چند شاعران کمتر در جامعه شناخته می‌شوند اما شعر را به عنوان ابزاری مجزا از ديگر روش‌ها براي شناخت فلسفه در اختيار دارند.

وي خاطرنشان كرد: البته شعر و موسیقی در جامعه کنونی منجر به تعمقات فلسفی نمی‌شوند چرا كه جامعه‌ي امروزی گوش شنوا برای شنيدن شعر و موسیقی ندارد و استعداد جامعه در این دو شاخه مهم به عنوان راهکار شناخت فلسفه بسیار کم‌رنگ شده است چرا كه یادگیری این موارد نیازمند آمادگی روحی و روانی است.

سفیر اسبق ایران در واتیکان در ادامه رمان را به دلیل پیوند با عالم واقعی به عنوان يكي ديگر از ابزارهاي کمتر شناخته شده برای شناخت فسلفه مطرح کرد و گفت: رمان با رمانس(عشق) که عجایب بدون عینیت را تشریح می‌کند، متفاوت است و «میگل د سروانتس» که ادامه دهنده فلسفه یونیان در عالم رمان است، به این مسئله معنا بخشید.

فريدزاده با بيان اين كه رمان راهکاري براي رسیدن به شناختی است که حتی از طریق علم و رمانس به وجود نمی‌آید، ادامه داد:  رمانس مقدمه‌ای بر خواندن و خوابیدن و رمان مقدمه‌ي بیداری و تلاش برای تداوم و رسیدن به فلسفه است.

عضو شورای عالی علمی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی، زبان فارسی امروز را مملو از رمان‌هایی غنی و ترجمه شده دانست و عنوان کرد: رمان باید با ایجاد رابطه‌ای عینی و خارجی میان افراد و انگیزه، علاوه بر تقویت حس کنجکاوی، به آموزش منجر شود و از طرفی عاملی برای نجات اخلاق، زندگی و انسان باشد.

فريد‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: جهان کنونی مقدمات و تعمقات و احوالات متفاوت‌تر و بالاتری را می‌طلبد لذا  باید بیدار شويم و در اين رابطه خوش به حال افرادی است که دنیا را به دانش‌آموزی بگذرانند.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: