• یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه، ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۸
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 972-125100-5
  • خبرنگار : 15
  • منبع خبر : خبرگزاری دانشجویان ایران - منطقه یزد

خوب فیلم دیدن و فیلم خوب دیدن موجب رشد فیلمساز می‌شود

مدیر نگارش فیلمنامه و پژوهش برنامه‌ای مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما گفت: برای تحلیل درست یک فیلم باید به درک جانِ فیلم که همان ایدئولوژی فیلم است، رسیده باشیم .

به گزارش ایسنا-منطقه یزد،«ابوالقاسم اسدی‌زاده» در کارگاه شیوه‌های تحلیل و بررسی فیلم که با حضور تعدادی از اهالی سینما و فیلمسازان جوان در حوزه هنری یزد برگزار ‌شد، اظهار کرد: خوب فیلم دیدن و فیلم خوب دیدن را موجب رشد فیلمساز و تحلیل‌گری فیلم دانست .

وی، اکران‌های هفتگی فیلم در حوزه هنری یزد را بهانه‌ای برای گردهمایی هنرمندان و سینماگران استان دانست و ضمن تأکید بر تداوم آن، با هم فیلم دیدن، روی پرده فیلم دیدن و درباره فیلم بحث، گفتگو و تحلیل داشتن را از مهمترین اهداف این نشست برشمرد .

این محقق با اشاره به این‌که موارد فوق نکات اولیه در سینما است که همواره انجام می شود، گفت: فیلم دیدن لازمه کار سینما است و قبل از ورود به تحلیل، دیدن مکرر فیلم ضروری است زیرا با فراگیری آموزش‌های مختلف در زمینه سینما و حتی با فیلم ساختن این مهم حاصل نمی‌شود بنابراین باید فیلم دیدن را جدی گرفت .

اسدی‌زاده با بیان این‌که هرز دیدن فیلم نیز انسان را از بین می‌برد، تصریح کرد: دست به دست شدن هاردهای چندترابایتی حاوی فیلم مثل سم است و مانند شبکه‌های ماهواره‌ای است که مرور آن نیز زمان‌بر است، بر روح و روان فرد اثر منفی می‌گذارد و چیزی هم نصیب او نمی‌شود .

این ‌کارشناس ارشد تهیه کنندگی تلویزیون با اشاره به این که فیلم خوب مانند سایر صنعت‌ها کم ساخته می‌شود، ادامه داد: در تحلیل فیلم ابتدا باید توجه داشت که قرار است برای چه کسی تحلیل کنیم. باید بر اساس نوع مخاطب همچون خبرنگاران، فیلمسازان، روشنفکران، نخبگان و مردم عادی تحلیل خاص خودش را ارائه و روشنگری کرد .

وی در همین زمینه خاطر نشان کرد: اگر بحث مخاطب اولیه حل نشود گزاره‌هایی درست می شود که غلط است، ابتدا باید بدانیم مخاطب ما کیست و آنگاه بر اساس قواعد خاص و حساب شده اقدام کنیم .

مدیر نگارش فیلمنامه و پژوهش برنامه‌ای مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا وسیما که در جمع سینماگران و علاقه‌مندان فیلم در یزد سخن می‌گفت، بر لزوم حفظ جایگاه و شأن هنرمندان از جمله در سینما تأکید کرد و گفت: به عنوان بییننده فیلم هرچند حق داریم درباره فیلم قضاوت کنیم ولی باید توجه داشته باشیم که یک فیلمساز مخاطب ماست پس باید با دقت، حساسیت و شناخت در این عرصه گام برداریم .

این کارشناس سینما افزود: ابتدا باید یک فیلم را به خوبی بفهمیم و درک کنیم و سپس در مورد آن حرف بزنیم و قضاوت کنیم یا مثل آن را بسازیم. برای این که فیلم بسازیم یا برای این که فیلمساز در رمزگذاری‌اش ما را به اشتباه نیندازد باید فیلم را به خوبی و درستی فهمیده باشیم. کسی که می‌خواهد درباره یک فیلم صحبت کند ابتدا باید فیلم را فهمیده و درک کرده باشد، همچنین در فهم فیلم باید فرم را از محتوا یا روایت جدا نموده و آنها را جداگانه بیان کند .

اسدی‌زاده با بیان این که باید درباره فرم به طور تخصصی اطلاعات لازم را داشته باشیم، تصریح کرد: باید با آگاهی و در عین حال بی طرفانه به فیلم نگاه کنیم تا همه چیزهایی که از فرم داریم کشف شود .

وی ادامه داد: در بحث روایت حداقل سه سطح وجود دارد که نخستین سطح، داستانی است که روایت می‌شود. سطح دوم ارزشهای حاکم بر جهان داستان و سطح آخر که مهمتر است جانِ کار و آنِ کار یا جهان‌بینی و ایدئولوژی اثر است. لزوما در هر تصویر زیبا ایدئولوژی وجود ندارد ولی تصویرهای زیبایی وجود دارد که بر اساس ایدئولوژی‌هایی خلق شده‌اند، پیدا کردن آنها سخت است و پایه فیلم‌های مهم نیز بر همین اساس شروع شده است .

این کارشناس ارشد تهیه کنندگی تلویزیون اظهار داشت: در بخش داستان باید مواظب باشیم که اگر فیلم، داستان ندارد، عصبانی نشویم احتمالا آگاهی ما نسبت به سینما کم است. باید بگردیم و روایتش را پیدا کنیم، آنگاه قصه و داستان را در سطح خودش بسنجیم .

وی در همین رابطه افزود: خیلی فیلم خوب وجود دارد که داستان ندارد. روایت‌های مختلفی با قواعد متفاوت وجود دارد مانند روایت روشنفکرانه یا کلاسیک که باید آنها را بشناسیم و طرح و قواعد آن را بدانیم. وقتی نشانه‌هایی که در فیلم وجود دارد را کشف کنیم لذت ما از تماشای آن بیشتر می‌شود و وقتی فهمیدیم، می‌توانیم قضاوت کنیم .

اسدی‌زاده تصریح کرد: مهمترین کار فیلمساز این است که جان یا ایدئولوژی فیلم را کشف و آنگاه درباره آنِ فیلم قضاوت کند. سعی کنیم برای فهم فیلم جانِ فیلم را درک کنیم و وقتی جانِ فیلم را درک کردیم و طرح فیلم هم مورد پسند و تأیید ما بود درباره آن اظهار نظر کنیم .

وی ادامه داد: وقتی این سه سطح را به خوبی درک کردیم تازه فیلم را فهمیده‌ایم اما دوباره حق سخن گفتن درباره آن را نداریم. شاید وقتی فیلمی را فهمیدیم نباید از آن حرف بزنیم. باید با کارگردان یا جمع محدودی درباره آن صحبت کنیم یا در نهایت سطح اندکی از آن را در یک رسانه‌ محدود منتشر کنیم .

این تهیه کننده خاطرنشان کرد: پس از انجام این مراحل می‌توانیم در مورد اثر حرف بزنیم و سپس تصمیم بگیریم که این فیلم را بازآفرینی یا کپی کنیم یا مانند چنین فیلمی را نسازیم و این کار سختی است که کمتر به آن توجه می‌شود .

این کارشناس سینما افزود: نباید هر فیلمی را با قواعد داخل فیلم تحلیل کنیم. قواعد تحلیل فیلم بعد از دیدن مکرر، باید از فیلم جدا شود تا شما بتوانید فیلم خوب را تعریف کنید اگر منتقد هستید، اگر منتقد نیستید باید این تحلیل‌ها درونی شود و سعی کنید در تولید اثر از آنها بهره بگیرید .

اسدی‌زاده در ادامه با بیان این‌که نباید از هر فیلمی توقع داشت، گفت: بعضی فیلم‌ها که به سینمای بدنه معروفند باید زود درک کنیم که این فیلم برای فروش تولید شده و فیلمی نیست که از آن تولید هنری و تولید اندیشه کنیم .

وی در پایان با تأکید بر خوب فیلم دیدن و فیلم خوب دیدن، اظهار داشت: امیدوارم فیلم را برای تحلیل نبینید بلکه برای لذت بردن تماشا کنید و اگر تحلیلی داشتید باعث شود فیلم‌های بهتری تولید کنید .

گفتنی است؛ نشست‌های اکران و تحلیل فیلم‌های منتخب ایران و جهان سه‌شنبه‌های هر هفته ساعت 18در نارنجستان هنر حوزه هنری یزد واقع در ابتدای خیابان آیت الله کاشانی، کوچه آزادی برگزار می‌شود .


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: